Virksomheder i Herlev Kommune skal følge reglerne om sortering, genanvendelse og bortskaffelse af affald efter Herlev Kommunes regulativ for erhvervsaffald og den nationale affaldsbekendtgørelse.
Erhvervsaffaldsregulativet fastsætter regler for håndtering af affaldet fra virksomheder i Herlev Kommune. Formålet er at forebygge forurening og fremme genanvendelse. Læs vores Regulativ for erhvervsaffald.
Virksomheder har selv ansvar for at sortere deres affald, så de dele af deres affald, der kan genanvendes, specialbehandles eller nyttiggøres, bliver sorteret fra og bortskaffet til korrekt behandling.
Affald fra virksomheder skal afleveres på godkendte modtageanlæg. Overlader du transporten til modtageanlægget til andre, skal det være godkendte og registrerede transportører eller indsamlere. Du kan finde link til oversigt over transportører og indsamlere længere nede på siden.
Farligt affald, bygge- og anlægsaffald og overskudsjord skal altid anmeldes til Herlev Kommune.
Virksomheder skal sortere husholdningslignende affald
Ifølge den nye affaldsbekendtgørelse skal alle virksomheder sortere deres husholdningslignende affald.
Husholdningslignende affald er affald, der i sammensætning minder om affald fra private husholdninger. I alt er der tale om 10 typer af affald: mad, rest, glas, metal, plast, mad- og drikkekartoner, papir, pap, farligt affald og tekstilaffald. Det er virksomhederne selv, der skal indgå aftale med en renovatør om afhentning af affald.
De nye krav til affaldssortering betyder, at virksomheder skal finde plads til flere affaldsbeholdere. Dette kan betyde en udvidelse af affaldsskur. Renovatørerne har flere forskellige størrelser af affaldsbeholdere, så der kan findes en løsning tilpasset den enkelte virksomheds behov. Er I flere virksomheder der ligger tæt på hinanden, kan I vælge at gå sammen om beholderne.
Affaldsbeholderne skal være mærket de nationale affaldspiktogrammer, som er med til at sikre strømlinet affaldssortering. Hent piktogrammerne her.
I kan læse nærmere om de nye krav på Miljøstyrelsens hjemmeside. Her kan der findes råd, vejledning og værktøj til arbejdspladser, for eksempel plakater, sorteringsguides og tjeklister. Gå til Miljøstyrelsens hjemmeside om de 10 affaldsfraktioner på arbejdspladser.
Hent en sorteringsvejledning i A3 format - lige til at printe og hænge op på jeres arbejdsplads.
I Herlev Kommune ønsker vi at rådgive virksomheder, så I kan komme godt fra start. Hvis I har spørgsmål, er I velkommen til at skrive til affald@herlev.dk.
Virksomheder med husholdningslignende affald i art og mængde som én husholdning
Virksomheder i Herlev Kommune med husholdningslignende affald i art og mængde som én husholdning kan vælge selv at etablere en ordning med privat renovatør eller indgå i allerede etablerede kommunale ordninger for husholdninger.
Bemærk: virksomheder kan kun benytte de kommunale ordninger, hvor der allerede er etableret ordninger for afhentning af husholdningsaffald. Det kan f.eks. være en virksomhed, der ligger i en etagebebyggelse med boliger, hvor ordninger for husholdningsaffald allerede eksisterer. Virksomheder der eksempelvis ligger i et industrikvarter uden boliger, har ikke mulighed for at blive en del af den kommunale indsamling, da der ikke er etableret ordning for afhentning her i forvejen.
Virksomheder der ønsker at benytte de allerede etablerede kommunale ordninger, skal skrive til affald@herlev.dk. Virksomheder vil blive opkrævet på baggrund af en takst fastsat af kommunalbestyrelsen.
Læs om den kommunale indsamlingsordning i vores Regulativ for husholdningsaffald
Find affaldstransportør, indsamler og behandler i Affaldsregistret