Kom med ønsker og idéer til Herlevs idrætsfaciliteter

Vil du være med til at udvikle Herlevs idrætsfaciliteter? Så send os dine ønsker og idéer.

Kultur- og Fritidsudvalget har på møde den 18. december 2023 besluttet at indføre en proces for, hvordan borgere og idrætsforeninger i Herlev kan komme med ønsker til nye idrætsfaciliteter eller ændring af eksisterende faciliteter. 

Processen for ønsker til faciliteter er udarbejdet i tæt samarbejde med idrætsforeningerne i Herlev og på baggrund af et pilot år i 2023, og indeholder seks faser, der gennemføres hvert andet år (ulige år).

Der er politisk besluttet to overordnede pejlemærker i 2025 og 2026.

De to pejlemærker er: 

  • Attraktive og nutidige rammer for idræt- og bevægelsesfællesskaber i hele Herlev. 
  • Optimal udnyttelse af eksisterende faciliteter

Processen i 2025 for ønsker til faciliteter er opdelt i seks faser:

  • Fase 1: Præsentationsmøde  den 22. januar 2025 kl. 17 og ansøgningsfrist for projekter 30. januar 2025.
  • Fase 2: Forvaltningen analyserer de indstillede projekter.
  • Fase 3: Idrætsforeningerne prioriterer projekterne på baggrund af analysen.
  • Fase 4: Forvaltningen udarbejder et notat på baggrund af Idrætsforums prioriterede ønsker.
  • Fase 5: Budgetforhandling og vedtagelse af nyt budget.
  • Fase 6: Vedtagelse af pejlemærker (er vedtaget for 2025 og 2026)

nedenstående faner kan du få et overblik over faser og vigtige datoer de kommende år: 2025 og 2026 (mellemliggende år), og læse om hvorfor vi har indført en facilitetsproces. 

Tilmeld dig præsentationsmøde

Send ansøgning til facilitetsønsker

Januar 2025 – Fase 1

  • Præsentationsmøde den 22. januar kl. 17-20
  • Ved præsentationsmødet kan alle borgere, politikere og foreninger deltage. Formålet med mødet er, at alle der har ønsker og idéer til Herlev Kommunes idrætsfaciliteter, får mulighed for at præsentere deres idéer
  • Ansøgningsfrist for facilitetsprojekter er den 30. januar 2025 
  • Ansøgningsfristen ligger efter præsentationsmødet, så eventuelle ændringer eller rettelser kan laves inden indsendelsen

Februar/marts 2025 – Fase 2

  • Analyse af ønsker til faciliteter (projekter)
  • Forvaltningen analyserer og kvalificerer facilitetsprojekterne, både fra idrætsforeningerne og fra den selvorganiserede idræt.
  • Her kan forvaltningen inddrage relevant viden på området, og få sparring og hjælp fra andre dele af forvaltningen, såsom Center for Teknik og Miljø

Marts 2025 – Fase 3

  • Idrætsforum prioriterer facilitetsprojekterne på møde den 11. marts 2025
  • Idrætsforum gennemgår de analyserede projekter og ønsker. Idrætsforeningerne laver en prioriteret liste. Idrætsforeningerne kan eventuelt grupperes, og grupperne kan forholde sig til forskellige projekter, fx afhængigt af størrelser på projekterne (små, mellem og store projekter)

April 2025 – Fase 4

  • Administrativt budgetforslag
  • Forvaltningen laver det administrative budgetforslag. Idrætsforeningernes prioriterede ønsker vedlægges. Derudover vedlægges ønsker fra den selvorganiserede idræt og forvaltningens egne input

August 2025 – oktober 2025 – Fase 5

  • Budgetforhandlinger og vedtagelse af budget 2026

November 2025

  • Forvaltningen præsenterer budget 2026 på Idrætsforum den 11. november 2025
  • Forvaltningen præsenterer deres forslag til, hvordan ”midler til ekstraordinært vedligehold” kan bruges. Forslaget bliver dog først godkendt politisk efterfølgende

I det mellemliggende år gennemføres fase 3-6. Den store forskel er, at der i de mellemliggende år ikke kan søges om nye projekter.

Marts 2026 – Fase 3

  • Idrætsforum: Korrigering af prioritetsliste
  • Idrætsforum gennemgår igen de analyserede ønsker til idrætsfaciliteter 
  • Idrætsforeningerne laver herefter en korrigeret prioritetsliste

April 2026 – Fase 4

  • Administrativt budgetforslag
  • Forvaltningen laver det administrative budgetforslag
  • Idrætsforeningernes prioriterede ønsker vedlægges. Derudover vedlægges ønsker fra den selvorganiserede idræt og forvaltningens egne input

August 2026 – oktober 2024 – Fase 5

  • Budgetforhandlinger og vedtagelse af budget 2027

Oktober 2026 - Fase 6

  • Vedtagelse af pejlemærker. Kultur- og Fritidsudvalgets beslutter to til fire pejlemærker for projekter i 2027. Pejlemærkerne skal bidrage til at idrætsforeningerne og den selvorganiserede idræt, tænker deres projekter ind i en bredere sammenhæng. Pejlemærkerne forholder sig til idrætspolitikkens overordnede visioner og værdier

Ultimo oktober/primo november 2026

  • Ansøgningsguide åbner online på herlev.dk. Send dine ønsker og idéer til Herlevs Idrætsfaciliteter

November 2026

  • Budget 2026 præsenteres for Idrætsforum. Forvaltningen præsenterer deres forslag til, hvordan ”midler til ekstraordinært vedligehold” kan bruges. Forslaget bliver dog først godkendt politisk efterfølgende. 
  • At skabe større transparens for idrætsforeninger og Herlevborgerne, når der prioriteres økonomiske midler ved de politiske budgetforhandlinger
  • At idrætsforeninger og selvorganiseret idræt får en systematisk metode til at kvalificere deres ønsker
  • At det politiske led får et større indblik i mængden og indholdet af projektønsker på idrætsområdet i Herlev Kommune

 

Kontakt

Idræt og folkeoplysning

Skinderskovvej 31
2730 Herlev
44 52 58 58
idraet@herlev.dk

 
 
Åbningstider
Mandag 8-15
Tirsdag 8-15
Onsdag 8-15
Torsdag 8-17
Fredag 8-14

Vigtige datoer og deadlines

  • Præsentationsmøde 22/1-2025 kl. 17-20
  • Frist for at tilmelde sig præsentationsmøde: 19/1-2025
  • Endelig ansøgningsfrist 30/1-2025